loading...

مرجع تخصصی بروزترین مقالات سئو

بازدید : 11
چهارشنبه 21 دی 1401 زمان : 8:30

چه‌گونه به کاغذ اول گوگل برسیم؟
درصورتی که شما هم تارنما شخصی یا تارنما شرکتی دارید و می‌خواهید به برگه اول گوگل بیایید، باید آموزش سئو در مشهد بدانید که طرز مشقت در پیش دارید. بدون‌شک این روز ها کوشش همه استحصال‌وکارها و هزینه‌ای که در زمینه سئو و ساخت محتوا جاری ساختن می‌دهند این می باشد که خودشان را به کاغذ اول گوگل برسانند. وگرنه صفحه دوم که فقط برای نهفته کردن جنازه مناسب هست!

پس دقت فرمایید که نه‌فقط باید کار را به متخصصان بسپارید، بلکه می بایست صبر کافی هم داشته باشید آموزش سئو مشهد تا به فایده برسید. یادتان باشد در‌صورتی‌که بتوانید بهتر کار کنید، شاید دیرتر به کاغذ اول گوگل برسید، البته حاصل به‌دست آمده به یادماندنی و زمان بر مجال خواهد بود.

البته می توانید خیلی زود جزو نتیجه ها رفیعتر گوگل باشید، به شرط اینکه بخواهید روی کلمه و واژه «داد و ستد ارز روی قله دماوند» درجه بگیرید!

درین نوشته‌ی علمی به شما می‌گوییم که برای رسیدن به شیت نخستین گوگل می بایست چه کارهایی انجام دهید و چه مسیری را پشت رمز بگذارید. پس در‌صورتی‌که می خواهید جزو نتایج رفیعتر باشید، این نوشته ی علمی از را از دست ندهید.

قبل از اینکه وارد گفت و گو اصلی بشیم, بهتر می‌باشد مقداری آمار مربوط به سئو و جستجوهای کاربران را پژوهش کنیم:

هر روز بیش تر از 3.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌گردد.
بیش تر از 75 درصد از کاربرها تنها روی نتایج برگه اول گوگل کلیک می‌کنند و اصلا به ورقه دوم نمی‌مراحل.
بیشتراز 70 درصد کلیک ها تنها روی 5 منفعت نخستین ایفا میشود.
93 درصد خریدهای اینترنتی با از گوگل و دیگر موتورهای جستجو شروع می شود.
مرتبه اول گوگل به تنهایی بیش تر از 40 درصد کلیک‌ها را دریافت می‌کند.
نگاهی به طور تحت بیندازید تا متوجه شوید کلیک روی نتایج گوگل چطور از درجه نخستین به بعد از آن کاهش پیدا می‌کند.

رسیدن به ورقه یک گوگل در کوتاه ترین زمان ممکن، از ایده تا ایفا
این روزها وب سایت یکی از مهمترین دارایی‌های هر دستیابی‌وکاری است و بسیاری از شرکت‌ها در فضای وب با هم رقابت می‌کنند. به همین عامل کلیه تلاششان را به شغل میگیرند تا بتوانند ترافیک بیشتری را به سمت سایتشان هدایت کنند و فروش بیشتری داشته باشند.

اما رقابتی‌شدن فضای استخراج‌وکار سبب ساز شده تا یکی از خصوصی اتفاق‌ها و رقابت‌های منفی هم شکل بگیرد که می‌توان به دو گزینه پایین اشاره کرد:

اولیه اینکه گوگل باید همیشه الگوریتم‌ها و استانداردهای سکو‌بندی خودش را به‌روزرسانی کند تا بتواند بهترین نتایج را به مخاطبان نمایش دهد. این موضوع اصولا خودش بد نیست، ولی ممکن می‌باشد خیلی سریع رتبه‌های شما را دستخوش تغییر‌و تحول کند یا استحصال‌وکارها برای رسیدن به مرتبه‌های بالاتر دست به هر کاری بزنند.
دوم اینکه کاربرها هم در تشخیص منابع موثق و سایت‌های عالی که تولیدات با کیفیت دارند در گیر مشکل می‌شوند.
با این اینک به صورت کلی برای اینکه به ورقه اولیه گوگل برسید 2 شیوه اصلی پیش روی شماست:

در حالتی‌که خیلی عجله دارید و دنبال حاصل سریع هستید، باید سراغ تبلیغات کلیکی گوگل یا همان ادوردز بروید.
ولی در صورتی می‌خواهید حاصل طبیعی از گوگل داشته باشید و یک عمر خیالتان شل باشد که توانسته‌اید سود کیفیت عالی و به یادماندنی بگیرید، می بایست روی سئو و تولید محتوا شغل نمایید.
در پی نوشته ی علمی به طور بدون نقص هر دو روش را بازرسی می کنیم.

رسیدن به شیت اول گوگل با تبلیغات کلیکی گوگل ادز (Google Adwords)
مهم ترین روشی که شما را سریع جزو درجه‌های بالای برگه اول گوگل قرار می دهد و دراین باره مخاطب زیادی هم دارد، گوگل ادز می‌باشد. ولی یادتان باشد این شیوه برای سایت‌هایی مناسب می‌باشد که میتواند هزینه قابل‌توجهی برای تبلیغات کلیکی بپردازند یا خلی عجله دارا‌هستند که برای مدت معلوم، در صدر نتایج گوگل باشند.

در واقع پرداخت هزینه به گوگل در مقابل کلیک که در اصطلاح دیجیتال مارکتینگ به آن CPC یا Cost Per Click گفته میگردد، یک طرز تبلیغاتی متداول هست که سال‌هاست جزو مهم‌ترین منابع درآمدی گوگل به شمار می‌رود.

در این روش شما در شبکه تبلیغات گوگل که با اسم ادوردز Adwords شناخته می‌گردد، یک کمپین تبلیغاتی می‌سازید و عبارات کلیدی‌ای را وارد می کنید که می خواهید روی آن ها در نتایج جستجو بالاتر باشید.

وقتی کمپین موردنظرتان را ساختید، می‌توانید مشخص فرمایید که تبلیغات شما کجا نمایش داده خواهد شد. به عنوان مثال:

فقط در تارنما گوگل و زیرمجوعه‌هایش مانند یوتیوب و... .
در وبسایت‌ها و برنامه‌هایی که طرف قرارداد با سیستم تبلیغاتی گوگل هستند.
پس از این عمل کمپین شما فعال می گردد و با جستجوی عبارات کلیدی مورد نظر، کاربر می‌تواند سایتتان را بالاتر از دیگر نتایج در ورقه اولیه گوگل ببیند.

برای اینکه عالی متوجه این زمینه شوید می توانید تصویر زیر را مشاهده کنید:

در این تصویر می‌بیند که روی واژه و کلمه بلیط هواپیما 4 منفعت نخستین به صورت تبلیغات کلیکی از سایت‌های گوناگون نمایش داده شدند. نتیجه پنجم اولی سایتی هست که به صورت ارگانیک روی این واژه جايگاه گرفته‌اند.

همان‌طور که مشخص و معلوم می باشد در کنار موردها تبلیغاتی در بالای نتایج دو کلام AD قرار گرفته است که آرم می‌دهد این پیوند‌ها در ازای پرداخت هزینه توانسته‌اند در مرتبه‌های بالاتر قرار بگیرند.

اما سوال اساسی اینجاست که وقتی می‌توانیم با پرداخت هزینه به بالاترین درجه‌ها برسیم، چرا نباید این شغل را ادامه دهیم؟ چرا باید زمان زیادی را سئو و بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جستجو کنیم؟

برای رسیدن به جواب این سوال عالی می‌باشد استارت به مطالعه مزایا و معایب گوگل ادوردز بپردازیم.

مزایای گوگل ادز:
امکان نمایش سایت بدون نیاز به زمانه خاص به میلیون‌ها کاربر تلفن همراه و دسکتاپ
قابلیت مقصود قرار دادن کمپین روی کلمات کلیدی دلخواه
قابلیت گزینش نوع وبسایت‌هایی که می خواهیم تبلیغات در آن نمایش داده شود (در شبکه تبلیغاتی گوگل یا خارج از آن)
قابلیت و امکان با صرفه‌سازی کمپین و اصلاح عبارات کلیدی برای کاهش هزینه‌ها
قابلیت هدف قرار دادن مجدد استفاده کننده یا تبلیغات ریتارگتینگ وجود دارد که باعث افزایش فروش میشود.
معایب گوگل ادز:

به دلیل تحریم‌ها قابلیت و امکان فعال کردن کمپین برای دامنه‌های ir وجود ندارد.
با توجه به قیمت ارز، هزینه گوگل ادز برای همه مقرون‌به‌صرفه نیست.
به دلیل تحریم‌ها بسیاری از گزینه‌های هدفمندی کمپین برای ایران فعال نیست.
هزینه هر کلیک به خصوص روی کلماتی که جستجوی بالایی داشته باشند بسیار زیاد است.
بعد از مستقل‌شدن کمپین دیگر رتبه‌ شما دربین رتبه‌های رفیعتر نخواهد بود.
با رسیدگی این گزینه‌ها به راحتی متوجه می‌شویم که گوگل ادوردز بیشتر برای برندهای گران قدر و شرکت‌هایی مناسب که رقابت شدیدی دارند و می‌توانند هزینه آن را بپردازند.

علاوه بر اینکه یادتان باشد در سیستم ادوردز فقط تا وقتی به گوگل پول بدهید در شیت اولیه می باشید و هم‌زمان با توقف کمپین سایت شما از نتایج حذف می گردد. همچنین باید بدانید که خرید ادوردز هیچ ربطی به سئو و حصول نتایج طبیعی ندارد.

کسب منفعت در شیت اولیه گوگل با کمک سئو
سئو یعنی وب سایت را به صورتی باصرفه‌سازی کنیم که در حاصل گوگل مرتبه خیر بگیرد و ترافیک ارگانیک به سمت آن روانه خواهد شد. برای اینکه بتوانید در seo سایت برنده شوید، باید موردها مختلفی را در حیث بگیرید، ولی مهم‌ترین عمل داشتن استراتژی می‌باشد.

فرض فرمایید می‌خواهید روی واژه «تور استانبول» کار فرمائید تا به شیت نخستین گوگل برسد.

نخستین با یک جستجوی ساده به رتبه‌های رفیعتر زیر می‌رسید:

همان‌طوری که این تصویر مشاهده میکنید، نتایج رفیعتر مربوط به سایت‌های بسیار قادر می باشد که گروه حرفه ای و دارایی‌های آنچنانی برای سئو دارا‌هستند. به همین دلیل رقابت با آنان واقعا شغل ساده‌ای نیست، به ویژه که روی عبارات کلیدی با پررقابت و پول‌ساز درجه‌های خیر دارا هستند.

پس برای رسیدن به کاغذ اولیه گوگل بایستی چه عمل کنیم؟
برای این کار می‌توانید فرآیند پایین را اعمال دهید و مطمئن باشید با پاره ای صبر و عملکرد به موفقیت می‌رسید.

1- تمرکز روی لغات کلیدی طولانی
تا قبل از این اشاره کردیم که منفعت دریافت کردن روی لغات کلیدی کوتاه خیلی سخت می باشد و تارنما‌های بچه هم نمی‌توانند خیلی زود روی آنان مرتبه بگیرند. این وب سایت‌ها باید برای رقابت به سراغ کلمه ها کلیدی زمانبر بروند که رقابت در آنان کمتر می باشد و راحت‌تر می‌قدرت مرتبه گرفت.

کلمه کلیدی کوتاه و مالامال رقابت: تور استانبول
واژه و کلمه کلیدی وقتگیر و کم رقابت: تور استانبول نوروز 1401
نکته: کلمه ها کلیدی اصلی تنها 30 درصد از حجم جستجو را تشکیل میدهند و 70 درصد از کاربران برای رسیدن به خواسته‌هایشان، لغات کلیدی طولانی را جستجو می‌کنند. از طرفی عبارات کلیدی وقتگیر کاربران بیشتری را به مشتری تبدیل می‌کند.


سایت آمازون 57% از فروشش رو وام دار کلمات کلیدی وقت گیر میباشد

کاربرانی که کلمه ها کلیدی وقت گیر را جستجو می‌کنند، دقیقا می‌دانند چه چیزی می‌خواهند و در مرحله انتخاب هستند. یعنی جستجو می‌کنند تا چیزی که به دنبالش می‌باشند بخرند. ولی کاربرانی که کلمات کلیدی اساسی و کوتاه را جستجو می‌کنند، هنوز در مرحله دور اندیشی قرار دارا هستند و فقط در پی حصول اطلاعت در زمینه‌ی سوالشان می باشند.

پس تمرکز روی کلمات کلیدی وقت گیر‌تر منجر می گردد در بازار نادر‌رقابت‌تری حضور پیدا فرمایید و خیلی راحت‌تر بتوانید بهره بگیرید.

2- تمرکز روی ایجاد کرد محتوای باکیفیت به‌صورت حرفه‌ای و مداوم
مطلقا بارها شنیدید که محتوا فرمان روا است و الان کلیه تارنما‌های بزرگ بدین اعتقاد و باور رسیده‌اند که واقعا محتوا فرمان روا میباشد. هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه محتوا به تارنما‌ها اعتبار و درجه عالی بدهد. اما که سئو هم خیلی اساسی می باشد تا محتوای شما دیده خواهد شد.

تمرکز روی لغت ها کلیدی وقت گیر این مزیت را دارد که می توانید شل و ول‌تر به نتیجه برسید و رقابت کمتری وجود داراست. اما برای لغات کلیدی اساسی می توانید برای یک برگه از وبسایت، یک‌سری واژه و کلمه کلیدی در نظر بگیرید و همان کاغذ را روی عبارات متفاوت بالا بیاورید. اما برای لغت ها کلیدی وقتگیر نمی‌اقتدار این کار را اعمال بخشید.

به عنوان مثال وقتی درخصوص «تور استانبول نوروز 1401» مطلبی منتشر میکنید، معلوم هست که واژه کلیدی و منظور شما چیست و دیگر نمی‌توانید این صفحه را برای لغت ها دیگر هم در نتیجه ها بالا بیاورید.

زمانی از کلمات کلیدی وقت گیر استفاده می‌کنید باید معیار تولید مطالب تارنما را هم بالا ببرید. به همین استدلال باید برای لغت ها کلیدی طولانی، صفحات مختلفی در تارنما ساخت فرمائید و هر برگه را برای یک واژه با صرفه‌سازی فرمائید.

محتوایی که برای وب سایت ساخت‌و‌ساز میکنید می بایست 2 استاندارد کلی را رعایت کنند:

اول واحد سنجش تشکیل داد محتوا: تارنما‌های قوی و سکو‌دار به طور معدل 16 نوشته ی علمی در ماه منتشر می‌کنند.
دوم حجم محتوای تولیدی: پیشتر آورده شده بود که طول مطالب تارنما‌های رفیعتر گوگل بیشتر از 2000 واژه و کلمه هست. ولی یادتان باشد تعداد لغات به هیچ عنوان فاکتور رتبه‌بندی گوگل نیست و مطالبی با عبارات کمتر هم سکو‌های خیر می گیرند. ولی چون مطالب وقتگیر کامل‌تر و جامع‌تر می باشند میتوانند رتبه‌های بهتری بگیرند.


در‌این تصویر می بینید که هرچه ترازو انتشار محتوا در وب سایت بیشتر گردد به همان میزان سرعت و میزان ایندکس شدن صفحات تارنما در گوگل هم بالاتر می‌رود که می‌تواند یک امتیاز مثب باشد. البته یادتان باشد اسپم کردن و منتشرکردن سریع محتوای بی‌کیفیت نه‌تنها به شما امداد نمی‌کند، بلکه سبب ایجاد صفحه ها زامبی می‌گردد که بودجه خزش شمارا آحاد می‌کنند.

در کنار اینکه ایجاد کرد محتوا باید منظم باشد، می بایست به حجم محتوای تولیدی هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. بدون شک غرض از ساخت محتوا ساخت و انتقال ارزش به کاربر است. براین اساس می بایست محتوایی ساخت و ساز کنیم که پاسخگوی سوال و نیاز کاربران باشد.

گوگل هم در سمت مقابل براساس الگوریتم‌هایی که دارااست، وبسایت‌ها را فیلتر می‌کند و به ترتیب نمایش میدهد. طبیعی هست که گوگل وب سایت‌هایی را در کاغذ اول نمایش میدهد که فکر میکند بهترین پاسخ به سوال کاربر در آنها وجود دارد.

در‌این تصویر می‌بینید که طبق استیناف‌های اعمال گرفته بیشتر سایت‌های کاغذ اول روی لغات کلیدی متفاوت، بیش تر از 2000 کلمه و واژه محتوا دارند. البته این آیتم به طور کامل به نیاز و نیت کاربر بستگی دارد. برای مثال ممکن هست کاربر شما دنبال یک جنس باشد و در سود فقط یه توضیح کوتاه برای خرید او کافیست. به همین برهان الگوریتم رنک برین معرفی شد.

موارد اصلی برای رسیدن به صفحه نخستین گوگل
در کنار محتوا عامل ها دیگری هم در بهینه سازی تارنما و حضور در ورقه اول مهم می باشند که به دنبال به پژوهش اجمالی آنها می‌پردازیم.

تعداد بک لینک
در کنار محتوای خوب، هنوز هم بک‌لینک یکی از مهم ترین فاکتورهای درجه به چنگ آوردن سایت‌هاست و نمی‌قدرت تاثیر آن را نادیده گرفت.

در باب بک ‌لینک و پیوند باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

هرگز و هیچ گاه و هرگز پیوند نخرید.
تا حد ممکن بک‌پیوند‌ها از وبسایت‌های مرتبط و به‌صورت رپورتاژ ساخت‌و‌ساز شوند.
لینک سایدبار تاثیر منفی دارد و بهتر هست بک لینک در وسط متن تولید خواهد شد.
بک‌لینک‌ها باید به‌صورت فالو و نوفالو باشند تا برای گوگل طبیعی جلوه کنند.
از تارنما‌های اسپم و غیرمرتبط لینک و پیوند ساخت و ساز نکنید.
در ساخت لینک عجله نکنید و به تعداد بالا لینک نسازید.
بک پیوند از سایت خوب و با اعتبار واقعا بالا به اندازه صدها لینک و پیوند ضعیف برای شما تاثیر می‌گذارد. بد نیست بدانید که در ایجاد کرد بک پیوند هیچوقت کمیت مهم نیست، بلکه این کیفیت لینک‌های تاسیس شده است که روی نتایج سایت شما تاثیر می‌گذارد

ریسپانسیو بودن سایت
همه می دانیم که تعداد کاربران موبایل از دسکتاپ هم پیشی گرفته و حالا بیشتر افراد کارهایشان را با گوشی گوشی ایفا می دهند. گوگل هم به خیر و خوبی این گزینه را میداند و توجه خاصی به کاربران موبایل داراست. در‌صورتی‌که تارنما شما روی گوشی‌های گوشی و تبلت به صدق نمایش داده نشود، نباید توقع داشته باشید به رتبه‌های خوب گوگل برسید.

پس در صورتی سایتان را یک‌سری سال پیش طراحی کرده‌اید، باید به اندیشه طراحی دوباره آن به صورت واکنش‌گرا Responsive باشید تا بتوانید نیازهای کاربران تلفن همراه را هم برآورده کنید.

سایتی ریسپانسیو می باشد که روی هر سایز صفحه نمایش از تلفن همراه گرفته تا تلویزیون هوشمند به صدق نمایش داده گردد.

سرعت سایت
گفتیم که گوگل توجه خاصی به کاربران موبایل پیدا کرده است و یکی‌از دست اندرکاران اساسی برای کاربران موبایل این می‌باشد که سایت در سریع‌ترین مجال ممکن باز شود. این روزها کاربران به هیچ وجه حوصله ندارند و کافیست وب سایت شما مقداری با تاخیر بار گذاری خواهد شد، اینجاست که بلافاصله آن را می‌بندند و به سراغ وب سایت اهل یک محل می روند یا دوباره به گوگل برمی‌گردند! گوگل خیلی از این موضوع خوشش نمی‌آید.

مواردی که در سرعت وبسایت تاثیر دارند:

نوع قالب وب سایت و ترازو عکس و گرافیک استفاده شده در آن که باعث کندی می گردد.
سیستم مدیریت محتوایی که وب سایت را با آن طراحی کرده‌اید.
نوع اپلیکیشن نویسی و معیار به کار گیری از جاوا و CSS در وبسایت.
هاست و سرویس میزبانی وب سایت که می بایست کیفیت خیر و خوبی داشته باشد (در‌حالتی که کاربران شما از درون کشور‌ایران می‌باشند عالی است از هاست داخلی استفاده نمایید).
اتوریتی دامنه
گوگل برهه زمانی‌ها از معیاری به نام پیج رنک برای ستجش اعتبار تارنما‌ها استفاده میکرد که این ترازو از 0 تا 10 بود و سایتی که به 10 نزدیک‌تر میشد معین بود محبوبیت خاصی برای گوگل دارد.

اما نمایش این میزان باعث شد برخی از مدیران وبسایت‌ها به فکر سواستفاده از پیج رنک بیفتند و به سراغ فروش پیوند و کارهایی این چنینی بروند. به همین برهان گوگل تصمیم گرفت دیگر از پیج رنک Pagerank دفاع نکند.

بعداز این شرکت MOZ تصمیم گرفت ترازو جدیدی را با نام اعتبار یا اتوریتی Authority ساخت کند که از 0 تا 100 بود و با بازرسی فاکتورهای مختلفی در تارنما، این امیتاز معین می شد. طبیعتا امتیاز هر سایتی به 100 نزدیک‌تر باشد یعنی معتبر می‌باشد!

ولی یادتان باشد امکان تقلب و دستکاری درین میزان MOZ بالاست و گوگل هم آن را به عنوان فاکتور درجه‌بندی در حیث نمی‌گیرد. ضمن اینکه برای خرید رپورتاژ هم به اتوریتی دقت فرمائید، البته ترازو اساسی شما برای تصمیم‌گیری نباشد.

امنیت وب سایت
گوگل بارها اعلام کرده است که وبسایت‌ها باید به سمت امنیت بیشتر و به کارگیری از SSL بروند و حتی در نسخه تازه مرورگر کروم وب سایت‌های بدون ssl را به صورت insecure یا غیر ایمن نمایش می‌دهد تا به نوعی مدیران سایت‌ها را مجبور به استعمال از ssl کند.

خرید و راه اندازی این مدرک هزینه چندانی برای شما ندارد و میتوانید با پناه هاستینگ تماس بگیرید و این سرویس را برای وبسایت خودتان فعال فرمائید.

هزینه قرار خریداری نمودن در صفحه اول گوگل چقدر هست؟
بگذارید خاطر شما را راحت کنیم: «داخل شدن به صفحه اولیه گوگل، به صبر نیاز دارااست و قیمت مشخصی ندارد»؛ بنابراین حتی اگر به شما پیمان دهند که در عرض یک ساعت رتبه سایتتان را ارتقا دهند، مطمئن باشید که راه درستی را انتخاب نکرده‌اند.

گوگل موتور جستجوی هوشمندی هست که نمی‌توانید با الگوریتم‌ها و بات‌های جستجوگر گوگل، جوک نمائید. این موسسه در زمان سال چند بار الگوریتم‌های سنجش وب سایت‌ها را تغییر می‌دهد تا ارتقای رتبه وب سایت در گوگل بر اساس شایستگی وب‌سایت صورت بگیرد. حال در‌صورتی‌که گوگل شما را خاطی و خطاکار شناسایی کند، به کلی شانس خود را برای ارتقای جايگاه وب سایت در گوگل از دست می‌دهید. پس شکیبا باشید و بدانید که سکو نخستین گوگل با شکیبایی به دست می‌آید و تنها با پرداخت پول خیر!

برای رسیدن به برگه اول گوگل چقدر زمان مورد نیاز می باشد؟
تخمین زمان ما یحتاج برای ارتقای سکو وبسایت به منظور نمایش در کاغذ اول گوگل، متغیر هست. البته برای اینکه خاطر شما راحت گردد، بهتر می باشد بدانید که استخراج این جایگاه، در کمتر از 3 ماه ممکن نیست. می توانید در کنار به کار بستن توصیه‌های تخصصی برای ارتقای درجه تارنما خودتان، کمپین‌هایی برای افزایش نرخ بازدید از سایتتان جاری ساختن نمائید. اما دنبال دور زدن گوگل نباشید و در انتظار بمانید تا طبیعتا پرورش کنید.

چه‌گونه به کاغذ اول گوگل برسیم؟
درصورتی که شما هم تارنما شخصی یا تارنما شرکتی دارید و می‌خواهید به برگه اول گوگل بیایید، باید آموزش سئو در مشهد بدانید که طرز مشقت در پیش دارید. بدون‌شک این روز ها کوشش همه استحصال‌وکارها و هزینه‌ای که در زمینه سئو و ساخت محتوا جاری ساختن می‌دهند این می باشد که خودشان را به کاغذ اول گوگل برسانند. وگرنه صفحه دوم که فقط برای نهفته کردن جنازه مناسب هست!

پس دقت فرمایید که نه‌فقط باید کار را به متخصصان بسپارید، بلکه می بایست صبر کافی هم داشته باشید آموزش سئو مشهد تا به فایده برسید. یادتان باشد در‌صورتی‌که بتوانید بهتر کار کنید، شاید دیرتر به کاغذ اول گوگل برسید، البته حاصل به‌دست آمده به یادماندنی و زمان بر مجال خواهد بود.

البته می توانید خیلی زود جزو نتیجه ها رفیعتر گوگل باشید، به شرط اینکه بخواهید روی کلمه و واژه «داد و ستد ارز روی قله دماوند» درجه بگیرید!

درین نوشته‌ی علمی به شما می‌گوییم که برای رسیدن به شیت نخستین گوگل می بایست چه کارهایی انجام دهید و چه مسیری را پشت رمز بگذارید. پس در‌صورتی‌که می خواهید جزو نتایج رفیعتر باشید، این نوشته ی علمی از را از دست ندهید.

قبل از اینکه وارد گفت و گو اصلی بشیم, بهتر می‌باشد مقداری آمار مربوط به سئو و جستجوهای کاربران را پژوهش کنیم:

هر روز بیش تر از 3.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌گردد.
بیش تر از 75 درصد از کاربرها تنها روی نتایج برگه اول گوگل کلیک می‌کنند و اصلا به ورقه دوم نمی‌مراحل.
بیشتراز 70 درصد کلیک ها تنها روی 5 منفعت نخستین ایفا میشود.
93 درصد خریدهای اینترنتی با از گوگل و دیگر موتورهای جستجو شروع می شود.
مرتبه اول گوگل به تنهایی بیش تر از 40 درصد کلیک‌ها را دریافت می‌کند.
نگاهی به طور تحت بیندازید تا متوجه شوید کلیک روی نتایج گوگل چطور از درجه نخستین به بعد از آن کاهش پیدا می‌کند.

رسیدن به ورقه یک گوگل در کوتاه ترین زمان ممکن، از ایده تا ایفا
این روزها وب سایت یکی از مهمترین دارایی‌های هر دستیابی‌وکاری است و بسیاری از شرکت‌ها در فضای وب با هم رقابت می‌کنند. به همین عامل کلیه تلاششان را به شغل میگیرند تا بتوانند ترافیک بیشتری را به سمت سایتشان هدایت کنند و فروش بیشتری داشته باشند.

اما رقابتی‌شدن فضای استخراج‌وکار سبب ساز شده تا یکی از خصوصی اتفاق‌ها و رقابت‌های منفی هم شکل بگیرد که می‌توان به دو گزینه پایین اشاره کرد:

اولیه اینکه گوگل باید همیشه الگوریتم‌ها و استانداردهای سکو‌بندی خودش را به‌روزرسانی کند تا بتواند بهترین نتایج را به مخاطبان نمایش دهد. این موضوع اصولا خودش بد نیست، ولی ممکن می‌باشد خیلی سریع رتبه‌های شما را دستخوش تغییر‌و تحول کند یا استحصال‌وکارها برای رسیدن به مرتبه‌های بالاتر دست به هر کاری بزنند.
دوم اینکه کاربرها هم در تشخیص منابع موثق و سایت‌های عالی که تولیدات با کیفیت دارند در گیر مشکل می‌شوند.
با این اینک به صورت کلی برای اینکه به ورقه اولیه گوگل برسید 2 شیوه اصلی پیش روی شماست:

در حالتی‌که خیلی عجله دارید و دنبال حاصل سریع هستید، باید سراغ تبلیغات کلیکی گوگل یا همان ادوردز بروید.
ولی در صورتی می‌خواهید حاصل طبیعی از گوگل داشته باشید و یک عمر خیالتان شل باشد که توانسته‌اید سود کیفیت عالی و به یادماندنی بگیرید، می بایست روی سئو و تولید محتوا شغل نمایید.
در پی نوشته ی علمی به طور بدون نقص هر دو روش را بازرسی می کنیم.

رسیدن به شیت اول گوگل با تبلیغات کلیکی گوگل ادز (Google Adwords)
مهم ترین روشی که شما را سریع جزو درجه‌های بالای برگه اول گوگل قرار می دهد و دراین باره مخاطب زیادی هم دارد، گوگل ادز می‌باشد. ولی یادتان باشد این شیوه برای سایت‌هایی مناسب می‌باشد که میتواند هزینه قابل‌توجهی برای تبلیغات کلیکی بپردازند یا خلی عجله دارا‌هستند که برای مدت معلوم، در صدر نتایج گوگل باشند.

در واقع پرداخت هزینه به گوگل در مقابل کلیک که در اصطلاح دیجیتال مارکتینگ به آن CPC یا Cost Per Click گفته میگردد، یک طرز تبلیغاتی متداول هست که سال‌هاست جزو مهم‌ترین منابع درآمدی گوگل به شمار می‌رود.

در این روش شما در شبکه تبلیغات گوگل که با اسم ادوردز Adwords شناخته می‌گردد، یک کمپین تبلیغاتی می‌سازید و عبارات کلیدی‌ای را وارد می کنید که می خواهید روی آن ها در نتایج جستجو بالاتر باشید.

وقتی کمپین موردنظرتان را ساختید، می‌توانید مشخص فرمایید که تبلیغات شما کجا نمایش داده خواهد شد. به عنوان مثال:

فقط در تارنما گوگل و زیرمجوعه‌هایش مانند یوتیوب و... .
در وبسایت‌ها و برنامه‌هایی که طرف قرارداد با سیستم تبلیغاتی گوگل هستند.
پس از این عمل کمپین شما فعال می گردد و با جستجوی عبارات کلیدی مورد نظر، کاربر می‌تواند سایتتان را بالاتر از دیگر نتایج در ورقه اولیه گوگل ببیند.

برای اینکه عالی متوجه این زمینه شوید می توانید تصویر زیر را مشاهده کنید:

در این تصویر می‌بیند که روی واژه و کلمه بلیط هواپیما 4 منفعت نخستین به صورت تبلیغات کلیکی از سایت‌های گوناگون نمایش داده شدند. نتیجه پنجم اولی سایتی هست که به صورت ارگانیک روی این واژه جايگاه گرفته‌اند.

همان‌طور که مشخص و معلوم می باشد در کنار موردها تبلیغاتی در بالای نتایج دو کلام AD قرار گرفته است که آرم می‌دهد این پیوند‌ها در ازای پرداخت هزینه توانسته‌اند در مرتبه‌های بالاتر قرار بگیرند.

اما سوال اساسی اینجاست که وقتی می‌توانیم با پرداخت هزینه به بالاترین درجه‌ها برسیم، چرا نباید این شغل را ادامه دهیم؟ چرا باید زمان زیادی را سئو و بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جستجو کنیم؟

برای رسیدن به جواب این سوال عالی می‌باشد استارت به مطالعه مزایا و معایب گوگل ادوردز بپردازیم.

مزایای گوگل ادز:
امکان نمایش سایت بدون نیاز به زمانه خاص به میلیون‌ها کاربر تلفن همراه و دسکتاپ
قابلیت مقصود قرار دادن کمپین روی کلمات کلیدی دلخواه
قابلیت گزینش نوع وبسایت‌هایی که می خواهیم تبلیغات در آن نمایش داده شود (در شبکه تبلیغاتی گوگل یا خارج از آن)
قابلیت و امکان با صرفه‌سازی کمپین و اصلاح عبارات کلیدی برای کاهش هزینه‌ها
قابلیت هدف قرار دادن مجدد استفاده کننده یا تبلیغات ریتارگتینگ وجود دارد که باعث افزایش فروش میشود.
معایب گوگل ادز:

به دلیل تحریم‌ها قابلیت و امکان فعال کردن کمپین برای دامنه‌های ir وجود ندارد.
با توجه به قیمت ارز، هزینه گوگل ادز برای همه مقرون‌به‌صرفه نیست.
به دلیل تحریم‌ها بسیاری از گزینه‌های هدفمندی کمپین برای ایران فعال نیست.
هزینه هر کلیک به خصوص روی کلماتی که جستجوی بالایی داشته باشند بسیار زیاد است.
بعد از مستقل‌شدن کمپین دیگر رتبه‌ شما دربین رتبه‌های رفیعتر نخواهد بود.
با رسیدگی این گزینه‌ها به راحتی متوجه می‌شویم که گوگل ادوردز بیشتر برای برندهای گران قدر و شرکت‌هایی مناسب که رقابت شدیدی دارند و می‌توانند هزینه آن را بپردازند.

علاوه بر اینکه یادتان باشد در سیستم ادوردز فقط تا وقتی به گوگل پول بدهید در شیت اولیه می باشید و هم‌زمان با توقف کمپین سایت شما از نتایج حذف می گردد. همچنین باید بدانید که خرید ادوردز هیچ ربطی به سئو و حصول نتایج طبیعی ندارد.

کسب منفعت در شیت اولیه گوگل با کمک سئو
سئو یعنی وب سایت را به صورتی باصرفه‌سازی کنیم که در حاصل گوگل مرتبه خیر بگیرد و ترافیک ارگانیک به سمت آن روانه خواهد شد. برای اینکه بتوانید در seo سایت برنده شوید، باید موردها مختلفی را در حیث بگیرید، ولی مهم‌ترین عمل داشتن استراتژی می‌باشد.

فرض فرمایید می‌خواهید روی واژه «تور استانبول» کار فرمائید تا به شیت نخستین گوگل برسد.

نخستین با یک جستجوی ساده به رتبه‌های رفیعتر زیر می‌رسید:

همان‌طوری که این تصویر مشاهده میکنید، نتایج رفیعتر مربوط به سایت‌های بسیار قادر می باشد که گروه حرفه ای و دارایی‌های آنچنانی برای سئو دارا‌هستند. به همین دلیل رقابت با آنان واقعا شغل ساده‌ای نیست، به ویژه که روی عبارات کلیدی با پررقابت و پول‌ساز درجه‌های خیر دارا هستند.

پس برای رسیدن به کاغذ اولیه گوگل بایستی چه عمل کنیم؟
برای این کار می‌توانید فرآیند پایین را اعمال دهید و مطمئن باشید با پاره ای صبر و عملکرد به موفقیت می‌رسید.

1- تمرکز روی لغات کلیدی طولانی
تا قبل از این اشاره کردیم که منفعت دریافت کردن روی لغات کلیدی کوتاه خیلی سخت می باشد و تارنما‌های بچه هم نمی‌توانند خیلی زود روی آنان مرتبه بگیرند. این وب سایت‌ها باید برای رقابت به سراغ کلمه ها کلیدی زمانبر بروند که رقابت در آنان کمتر می باشد و راحت‌تر می‌قدرت مرتبه گرفت.

کلمه کلیدی کوتاه و مالامال رقابت: تور استانبول
واژه و کلمه کلیدی وقتگیر و کم رقابت: تور استانبول نوروز 1401
نکته: کلمه ها کلیدی اصلی تنها 30 درصد از حجم جستجو را تشکیل میدهند و 70 درصد از کاربران برای رسیدن به خواسته‌هایشان، لغات کلیدی طولانی را جستجو می‌کنند. از طرفی عبارات کلیدی وقتگیر کاربران بیشتری را به مشتری تبدیل می‌کند.


سایت آمازون 57% از فروشش رو وام دار کلمات کلیدی وقت گیر میباشد

کاربرانی که کلمه ها کلیدی وقت گیر را جستجو می‌کنند، دقیقا می‌دانند چه چیزی می‌خواهند و در مرحله انتخاب هستند. یعنی جستجو می‌کنند تا چیزی که به دنبالش می‌باشند بخرند. ولی کاربرانی که کلمات کلیدی اساسی و کوتاه را جستجو می‌کنند، هنوز در مرحله دور اندیشی قرار دارا هستند و فقط در پی حصول اطلاعت در زمینه‌ی سوالشان می باشند.

پس تمرکز روی کلمات کلیدی وقت گیر‌تر منجر می گردد در بازار نادر‌رقابت‌تری حضور پیدا فرمایید و خیلی راحت‌تر بتوانید بهره بگیرید.

2- تمرکز روی ایجاد کرد محتوای باکیفیت به‌صورت حرفه‌ای و مداوم
مطلقا بارها شنیدید که محتوا فرمان روا است و الان کلیه تارنما‌های بزرگ بدین اعتقاد و باور رسیده‌اند که واقعا محتوا فرمان روا میباشد. هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه محتوا به تارنما‌ها اعتبار و درجه عالی بدهد. اما که سئو هم خیلی اساسی می باشد تا محتوای شما دیده خواهد شد.

تمرکز روی لغت ها کلیدی وقت گیر این مزیت را دارد که می توانید شل و ول‌تر به نتیجه برسید و رقابت کمتری وجود داراست. اما برای لغات کلیدی اساسی می توانید برای یک برگه از وبسایت، یک‌سری واژه و کلمه کلیدی در نظر بگیرید و همان کاغذ را روی عبارات متفاوت بالا بیاورید. اما برای لغت ها کلیدی وقتگیر نمی‌اقتدار این کار را اعمال بخشید.

به عنوان مثال وقتی درخصوص «تور استانبول نوروز 1401» مطلبی منتشر میکنید، معلوم هست که واژه کلیدی و منظور شما چیست و دیگر نمی‌توانید این صفحه را برای لغت ها دیگر هم در نتیجه ها بالا بیاورید.

زمانی از کلمات کلیدی وقت گیر استفاده می‌کنید باید معیار تولید مطالب تارنما را هم بالا ببرید. به همین استدلال باید برای لغت ها کلیدی طولانی، صفحات مختلفی در تارنما ساخت فرمائید و هر برگه را برای یک واژه با صرفه‌سازی فرمائید.

محتوایی که برای وب سایت ساخت‌و‌ساز میکنید می بایست 2 استاندارد کلی را رعایت کنند:

اول واحد سنجش تشکیل داد محتوا: تارنما‌های قوی و سکو‌دار به طور معدل 16 نوشته ی علمی در ماه منتشر می‌کنند.
دوم حجم محتوای تولیدی: پیشتر آورده شده بود که طول مطالب تارنما‌های رفیعتر گوگل بیشتر از 2000 واژه و کلمه هست. ولی یادتان باشد تعداد لغات به هیچ عنوان فاکتور رتبه‌بندی گوگل نیست و مطالبی با عبارات کمتر هم سکو‌های خیر می گیرند. ولی چون مطالب وقتگیر کامل‌تر و جامع‌تر می باشند میتوانند رتبه‌های بهتری بگیرند.


در‌این تصویر می بینید که هرچه ترازو انتشار محتوا در وب سایت بیشتر گردد به همان میزان سرعت و میزان ایندکس شدن صفحات تارنما در گوگل هم بالاتر می‌رود که می‌تواند یک امتیاز مثب باشد. البته یادتان باشد اسپم کردن و منتشرکردن سریع محتوای بی‌کیفیت نه‌تنها به شما امداد نمی‌کند، بلکه سبب ایجاد صفحه ها زامبی می‌گردد که بودجه خزش شمارا آحاد می‌کنند.

در کنار اینکه ایجاد کرد محتوا باید منظم باشد، می بایست به حجم محتوای تولیدی هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. بدون شک غرض از ساخت محتوا ساخت و انتقال ارزش به کاربر است. براین اساس می بایست محتوایی ساخت و ساز کنیم که پاسخگوی سوال و نیاز کاربران باشد.

گوگل هم در سمت مقابل براساس الگوریتم‌هایی که دارااست، وبسایت‌ها را فیلتر می‌کند و به ترتیب نمایش میدهد. طبیعی هست که گوگل وب سایت‌هایی را در کاغذ اول نمایش میدهد که فکر میکند بهترین پاسخ به سوال کاربر در آنها وجود دارد.

در‌این تصویر می‌بینید که طبق استیناف‌های اعمال گرفته بیشتر سایت‌های کاغذ اول روی لغات کلیدی متفاوت، بیش تر از 2000 کلمه و واژه محتوا دارند. البته این آیتم به طور کامل به نیاز و نیت کاربر بستگی دارد. برای مثال ممکن هست کاربر شما دنبال یک جنس باشد و در سود فقط یه توضیح کوتاه برای خرید او کافیست. به همین برهان الگوریتم رنک برین معرفی شد.

موارد اصلی برای رسیدن به صفحه نخستین گوگل
در کنار محتوا عامل ها دیگری هم در بهینه سازی تارنما و حضور در ورقه اول مهم می باشند که به دنبال به پژوهش اجمالی آنها می‌پردازیم.

تعداد بک لینک
در کنار محتوای خوب، هنوز هم بک‌لینک یکی از مهم ترین فاکتورهای درجه به چنگ آوردن سایت‌هاست و نمی‌قدرت تاثیر آن را نادیده گرفت.

در باب بک ‌لینک و پیوند باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

هرگز و هیچ گاه و هرگز پیوند نخرید.
تا حد ممکن بک‌پیوند‌ها از وبسایت‌های مرتبط و به‌صورت رپورتاژ ساخت‌و‌ساز شوند.
لینک سایدبار تاثیر منفی دارد و بهتر هست بک لینک در وسط متن تولید خواهد شد.
بک‌لینک‌ها باید به‌صورت فالو و نوفالو باشند تا برای گوگل طبیعی جلوه کنند.
از تارنما‌های اسپم و غیرمرتبط لینک و پیوند ساخت و ساز نکنید.
در ساخت لینک عجله نکنید و به تعداد بالا لینک نسازید.
بک پیوند از سایت خوب و با اعتبار واقعا بالا به اندازه صدها لینک و پیوند ضعیف برای شما تاثیر می‌گذارد. بد نیست بدانید که در ایجاد کرد بک پیوند هیچوقت کمیت مهم نیست، بلکه این کیفیت لینک‌های تاسیس شده است که روی نتایج سایت شما تاثیر می‌گذارد

ریسپانسیو بودن سایت
همه می دانیم که تعداد کاربران موبایل از دسکتاپ هم پیشی گرفته و حالا بیشتر افراد کارهایشان را با گوشی گوشی ایفا می دهند. گوگل هم به خیر و خوبی این گزینه را میداند و توجه خاصی به کاربران موبایل داراست. در‌صورتی‌که تارنما شما روی گوشی‌های گوشی و تبلت به صدق نمایش داده نشود، نباید توقع داشته باشید به رتبه‌های خوب گوگل برسید.

پس در صورتی سایتان را یک‌سری سال پیش طراحی کرده‌اید، باید به اندیشه طراحی دوباره آن به صورت واکنش‌گرا Responsive باشید تا بتوانید نیازهای کاربران تلفن همراه را هم برآورده کنید.

سایتی ریسپانسیو می باشد که روی هر سایز صفحه نمایش از تلفن همراه گرفته تا تلویزیون هوشمند به صدق نمایش داده گردد.

سرعت سایت
گفتیم که گوگل توجه خاصی به کاربران موبایل پیدا کرده است و یکی‌از دست اندرکاران اساسی برای کاربران موبایل این می‌باشد که سایت در سریع‌ترین مجال ممکن باز شود. این روزها کاربران به هیچ وجه حوصله ندارند و کافیست وب سایت شما مقداری با تاخیر بار گذاری خواهد شد، اینجاست که بلافاصله آن را می‌بندند و به سراغ وب سایت اهل یک محل می روند یا دوباره به گوگل برمی‌گردند! گوگل خیلی از این موضوع خوشش نمی‌آید.

مواردی که در سرعت وبسایت تاثیر دارند:

نوع قالب وب سایت و ترازو عکس و گرافیک استفاده شده در آن که باعث کندی می گردد.
سیستم مدیریت محتوایی که وب سایت را با آن طراحی کرده‌اید.
نوع اپلیکیشن نویسی و معیار به کار گیری از جاوا و CSS در وبسایت.
هاست و سرویس میزبانی وب سایت که می بایست کیفیت خیر و خوبی داشته باشد (در‌حالتی که کاربران شما از درون کشور‌ایران می‌باشند عالی است از هاست داخلی استفاده نمایید).
اتوریتی دامنه
گوگل برهه زمانی‌ها از معیاری به نام پیج رنک برای ستجش اعتبار تارنما‌ها استفاده میکرد که این ترازو از 0 تا 10 بود و سایتی که به 10 نزدیک‌تر میشد معین بود محبوبیت خاصی برای گوگل دارد.

اما نمایش این میزان باعث شد برخی از مدیران وبسایت‌ها به فکر سواستفاده از پیج رنک بیفتند و به سراغ فروش پیوند و کارهایی این چنینی بروند. به همین برهان گوگل تصمیم گرفت دیگر از پیج رنک Pagerank دفاع نکند.

بعداز این شرکت MOZ تصمیم گرفت ترازو جدیدی را با نام اعتبار یا اتوریتی Authority ساخت کند که از 0 تا 100 بود و با بازرسی فاکتورهای مختلفی در تارنما، این امیتاز معین می شد. طبیعتا امتیاز هر سایتی به 100 نزدیک‌تر باشد یعنی معتبر می‌باشد!

ولی یادتان باشد امکان تقلب و دستکاری درین میزان MOZ بالاست و گوگل هم آن را به عنوان فاکتور درجه‌بندی در حیث نمی‌گیرد. ضمن اینکه برای خرید رپورتاژ هم به اتوریتی دقت فرمائید، البته ترازو اساسی شما برای تصمیم‌گیری نباشد.

امنیت وب سایت
گوگل بارها اعلام کرده است که وبسایت‌ها باید به سمت امنیت بیشتر و به کارگیری از SSL بروند و حتی در نسخه تازه مرورگر کروم وب سایت‌های بدون ssl را به صورت insecure یا غیر ایمن نمایش می‌دهد تا به نوعی مدیران سایت‌ها را مجبور به استعمال از ssl کند.

خرید و راه اندازی این مدرک هزینه چندانی برای شما ندارد و میتوانید با پناه هاستینگ تماس بگیرید و این سرویس را برای وبسایت خودتان فعال فرمائید.

هزینه قرار خریداری نمودن در صفحه اول گوگل چقدر هست؟
بگذارید خاطر شما را راحت کنیم: «داخل شدن به صفحه اولیه گوگل، به صبر نیاز دارااست و قیمت مشخصی ندارد»؛ بنابراین حتی اگر به شما پیمان دهند که در عرض یک ساعت رتبه سایتتان را ارتقا دهند، مطمئن باشید که راه درستی را انتخاب نکرده‌اند.

گوگل موتور جستجوی هوشمندی هست که نمی‌توانید با الگوریتم‌ها و بات‌های جستجوگر گوگل، جوک نمائید. این موسسه در زمان سال چند بار الگوریتم‌های سنجش وب سایت‌ها را تغییر می‌دهد تا ارتقای رتبه وب سایت در گوگل بر اساس شایستگی وب‌سایت صورت بگیرد. حال در‌صورتی‌که گوگل شما را خاطی و خطاکار شناسایی کند، به کلی شانس خود را برای ارتقای جايگاه وب سایت در گوگل از دست می‌دهید. پس شکیبا باشید و بدانید که سکو نخستین گوگل با شکیبایی به دست می‌آید و تنها با پرداخت پول خیر!

برای رسیدن به برگه اول گوگل چقدر زمان مورد نیاز می باشد؟
تخمین زمان ما یحتاج برای ارتقای سکو وبسایت به منظور نمایش در کاغذ اول گوگل، متغیر هست. البته برای اینکه خاطر شما راحت گردد، بهتر می باشد بدانید که استخراج این جایگاه، در کمتر از 3 ماه ممکن نیست. می توانید در کنار به کار بستن توصیه‌های تخصصی برای ارتقای درجه تارنما خودتان، کمپین‌هایی برای افزایش نرخ بازدید از سایتتان جاری ساختن نمائید. اما دنبال دور زدن گوگل نباشید و در انتظار بمانید تا طبیعتا پرورش کنید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 311
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 8
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 10
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 39
  • بازدید ماه : 924
  • بازدید سال : 2687
  • بازدید کلی : 4476
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی